Palvelut

Personal trainer

Haluatko päästä eroon liikakiloista tavalla, joka voi parhaimmassa tapauksessamuuttaa elämäntapasi?

Tunnetko itsesi jäykäksi, haluaisitko parantaa liikkuvuuttasi?

Oletko harkinnut kuntosalille lähtöä, mutta et ole vielä päässyt sinne asti?

Jos vastasit yhteenkin kysymykseen kyllä, lähdetään yhdessä kohti Sinun tavoitteitasi.

Määritä itse tavoitteesi, oli se sitten painon pudottaminen, liikkuvuuden lisääminen, lihaskunnon kohottaminen, jälkikuntouttaminen, stressin poistaminen tai hyvänolon tunne, käänny puoleeni.

Tietous ravitsemuksesta ja liikunnan monipuolisesta hallinnasta sekä laaja suhdeverkosto (hieroja ja valmentajat) oman talon sisällä takaavat, että olet varmoissa käsissä.

Personal training on yksilöllistä, pitkäjänteistä, suunnitelmallista ja tuloksellista kunto-ohjausta.

Personal trainingin lisäksi tarjoan liikuntapalveluja myös yrityksille ja yhteisöille seuraavasti:

  • kuntotestaus (aerobinen ja lihaskunto)
  • rasvaprosentti- ja verenpainemittaukset
  • liikuntapäivät ja – tapahtumat
  • luennointipalvelut

 

Personal trainer- henkilökohtainen kuntosalivalmentajatreenari
Muutama fakta personal trainerin työkuvasta.

Personal training on aivain tulokselliseen kuntoiluun kaikille, jotka eivät halua oppia kuntoiluasioita kantapään kautta. Treenarin tärkein ominaisuus on tehdä kuntoilusta niin mielenkiitoista, ettei siitä halua jäädä pois. (Petteri Paakkunainen)

Treenari keskittyy kuntopuolen erityiskysymyksiin, arvioi asiakkaan kunnon, rakentaa monipuolisen ja mielekkään kunto-ohjelman. Hyvän treenarin tulee hallita lihaskuntoharjoittelun ja hapenkuljetus elimistön harjoittamisen salat, osata fyysisen kunnon testaaminen, tuneta ihmisen anatomia ja fysiologiaan liittyvät seikat.
Taustana on yleensä liikunnallinen koulutus, personal tariner lisenssi, kokemusta ja tietotaitoa suunnitella yksilöllisiä kunto-ohjelmia.

Treenari toimii sekä opettajana, valmentajana, neuvonantajana, tarkkailijana, ohjaajana että neuvottelijana, eli työkuva on monimuotoinen ja vaihteleva.

Personal training on tarkoitettu aloitteleville liikkujille, kunto- ja huippu-urheilijoille, erityisryhmille, joilla on este suorittaa "normaalia" liikuntaa (raskaana oleva, diabeetikko, reumapotilas tai henkilö, jolla on sydän- tai verisuonitauti, selkävaivainen ja eriasteisesti vammautunut tai vammainen ihminen) eli kaikille halukkaille.
Kunto-ohjelmaa tehdessä huomioidaan aina asiakkaan lähtötaso, halukkuus, tavoitteet, elämäntapa ja rajoitukset.

Kyse on kokonaisvaltaisesta, henkilökohtaisesta ja jatkuvasta ohjaaja-asiakassuhteesta, jossa treenari tapaa asiakasta harjoittelun merkeissä säännöllisesti ja pitää yhteyttä harjoitusten välilläkin.

Heti alkuun tehdään kirjallinen sopimus, jossa ilmenee asiakkaan tavoitteet (yleiset- ja välitavoitteet), ajatukset kuntoilusta ja sitoutuminen ko. hommaan, se että ollaan tosissaan liikenteessä. Treenari pitää kirjaa kehityksestä ja antaa palautetta ja huolehtii ettei asiakas mene ylikuntoon. Palaute on nopeaa ja positiivista, onhan kysessä motivointi ja kannustus jatkaa eteenpäin iloisin mielin. Tarvittaessa treenari voi ohjata asiakkaan toisen ammattilaisen esim. fysioterapeutin luokse, jotta kunto-ohjelmassa olisi huomioitu kaikki tarpeellinen asiakkaan terveyden kannalta.

Asiakkaalle tehdään heti alkuun kuntotesti, jota ilman ei pystytä tekemään tuloksellista kunto-ohjelmaa. Testi sisältää hengitys- ja verenkiertoelimistön testauksen, sekä lihaskuntotestin. Tarvittaessa voidaan myös mitata henkilön rasvaprosentti, verenpaine ja kolestroliarvo ja perusliikkuvuus.

Asiakkaan ohjelma on usein monilajiharjoittelua, eli yhdistetään eri liikuntamuotoja keskenään täydentämään toisiaan. Etuna on monipuolisuus ja sopivuus asiakkaalle ja vähennetään rasitusvammoja riskiä, kun ei kuormiteta joka kerta samoja niveliä. Kunto-ohjelmaan sisältyy aina lämmittely ja jäähdytttely, jolla ehkäistään vammautumista ja tehdään harjoittelusta miellyttävää, esim. kävely juoksun lämmittelynä. Jäähdyttely nopeuttaa palautumista ja vähentää epämiellyttävyyden tunnetta treenin jälkeen, esim. pidemmät venytysliikkeet kuin alussa. Myös liikkuvuusharjoittelu / venytttely suoritetaan vähintään ennen ja jälkeen jokaisen harjoituksen.

Treenari huolehtii, että hengitys-ja verenkiertoelimistön harjoittaminen on oikean tyyppistä, säännollistä, kestää tietyn ajan yhtäjaksoisesti ja intensiteetistä, joka on noin 50-85%:a henkilön maksimaalisesta hapenotosta. Apuna käytetään esim. sykemittaria.

Lihaskuntoharjoittelu on perustana kaikelle muulle harjoittelulle ja on useimmiten välttämätöntä asiakkaalle. Nousujohtoisuus on tavoitteena kuntosalilla, kuin myös se, että liikkeet opitaan oikein ja hallitusti.

Treenarin tehtävänä on tarkistaa asiakkaan ruokavalio ja energiakulutus. Monesti ruokavalio tarkastetan ruokapäiväkirjan avulla ja henkilö saa välittömästi palautetta ruokailutottumuksistaan. Asiakas oppii tietämään oman oikean energiatasapainon, oikean ravintoaineiden tasapainon, riittävän tiheän ruokailuvälin, riittävän monipuolisen ruokavalion ja että, ruokavalion tulee sisältää normaalia perusruokaa.

Treenari opettaa myös miten painoa pudotetaan hitaasti ja varmasti ja että, unto-ohjelmaa noudatetaan tasapinoisesti.
Lyhyesti ja ytimeekkäästi: personal tarining on yksilöllistä, pitkäjänteistä ja suunnitelmallista kunto-ohjausta.
Lähde: Personal Training -Avain tulokselliseen kuntoiluun/Sanna Harolin