Blogi

LEPO JA PALAUTUMINEN

fantasy-2967163_640.jpg

 

Ihmisten unentarve on yksilöllistä. Terve ihminen tarvitsee levollista unta 7-9 tuntia vuorokaudessa.

Levon aikana elimistö elpyy rasituksista, erityisesti aivojen toiminta piristyy.

Ylikunto = keho käy ylikierroksilla eikä sillä ole aikaa palautua lepotilaan

Stressi = mielen ylikuntotila, jossa mieli tekee jatkuvasti töitä, mielellä ei ole aikaa palautua

Stressi voi aiheuttaa monia fyysisiä tuntemuksia mm. väsymystä, hermostuneisuutta, aineenvaihduntaongelmia, vatsa- ja selkäongelmia ja ajoittaista unettomuutta.

Jatkuva stressi ja krooninen väsymys nostavat elimistön vireystilaa, jonka aikana sydämen syke kiihtyy, adrenaliinin ja kortisonin eritys lisääntyvät, verenpaine nousee ja verensokeripitoisuus kasvaa.

Monet stressin aiheuttamista ongelmista olisivat torjuttavissa, jos elimistölle annettaisiin tarpeeksi aikaa palautumiseen ja lepoon. Levon aikana syke laskee, hengitys rauhoittuu ja syvenee ja kortisonin taso elimistössä laskee.

Keho tarvitsee lepoa solujen uusiutumiseen, kuona-aineiden poistumiseen sekä hivenaineiden ja hormonien kiertokulkuun.

Meidän jokaisen viikko-ohjelmaan pitäisi kuulua liikuntaa, mutta myös lepopäiviä. Lepopäivä on hyvä sijoittaa sellaisille päiville, jotka eivät muuten ole kovin vaativia. Lepopäivänä voi ottaa univelkaa kiinni ja antaa näin elimistölle mahdollisuus täydelliseen palautumiseen.

01.10.2019
Tämän blogin kirjoittaja on Pirjo Pekonen, yksi tämän talon ryhmäliikuntaohjaajista. Täältä voit lukea aina kuukauden alusta terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä vinkkejä. Tervetuloa talon blogin pariin.
01.10.2019

LEPO JA PALAUTUMINEN

07.08.2019

Musiikin vaikutus treenaamiseen

24.08.2017

SISÄPYÖRÄILYLLÄ AEROBINEN KUNTO NOUSUUN

25.12.2016

Personal trainerin avustuksella kohti elämänmuutosta