Blogi

OTA RENNOMMIN JA ANNA HETKI AIKAA ITSELLESI

meditation-1287207_640.jpg

 

Kesälomat ovat ohi, koulut alkavat ja työt ovat edessä. Mitäs jos ottaisit uuden suunnan elämääsi ja nollaisit itsesi silloin tällöin tai säännöllisesti? Laittaisit aivosi narikkaan ja kaikki somehömpötykset nurkkaan. Olisit vain hetken hiljaa ilman ajatuksia. Kokeile, onnistuuko vai työskentelevätkö aivosi taukoamatta?

Olemalla hetken hiljaa kaikessa rauhassa ilman ajatuksen ajatusta, meditoimalla keskittymiskykysi ja muistisi paranee, tietoisuus omasta kehostasi ja tunteistasi lisääntyy, verenpaineesi laskee, sykkeesi hidastuu, olosi rauhoittuu ja stressisi lievittyy. Meditaation on todettu auttavan masennukseen, vahvistavan itsetuntemusta ja -luottamusta. Säännöllinen meditointi voi laskea aivohalvauksen ja sydänkohtauksen riskiä peräti 48 prosentilla.

Hiljaisuuteen ei tarvitse varata mahdottomia aikoja, jo 15 minuutin meditointi auttaa. Kiireen keskellä voi ottaa itsellesi aikaa vain muutaman minuutin, sekin rentouttaa ja hellii kehoasi. Voi mennä jonkun aikaa ennen kuin ajatukset kaikkoavat, mutta jatka rauhassa ja tunne kuinka kehosi rentoutuu ja stressihormoni kortisonin taso laskee. Hetken jälkeen keskittymiskykysi on taas huipussaan ja työt jatkuvat vaivatta.

 1.Voit meditoida heti aamusta antaen itsellesi lempeän alun päivääsi. Istu sängylläsi, sulje silmät ja keskity hengitykseesi 5-15 minuutin ajan. 2. Kävele paljain jaloin rauhallisesti ja hitaasti edestakaisin pientä matkaa, keskity omiin tuntemuksiisi. 3. Keskellä kiirettä tai arkiaskareistasi, istu 3 minuutiksi ja ole vaan tekemättä yhtään mitään tai seuraa vaikka linnun lentoa/oksien heilumista jne. 4. Lähde juoksemaan ilman kuulokkeita tai kännykkää, keskity jalkojen liikkeisiin ja hengitykseen, tavoittele juoksijan taivasta. 6. Mene sänkyyn hyvissä ajoin, mene peiton alle ja sulje silmäsi, käy kehosi läpi päästä varpaisiin. Meditaatio on parasta unilääkettä.

 

28.07.2017
Tämän blogin takana on Pirjo Pekonen, reilu viiskymppinen personal- ja seniortrainer sekä IISEE-ohjaaja. Tästä blogista löydät terveysvinkkejä, jotka ilmestyvät kuukauden alusta. Voit lukea mitä meillä täällä Sport Forumissa on tapahtunut, ajatuksia ja fiiliksiä liikuntakeskusyrittäjän arjesta. Annan palan sydäntäni ja sieluani, maybe ja tietty jaan ruokavinkkejä, kuviakin on tulossa! Tervetuloa blogini pariin.
28.07.2017

OTA RENNOMMIN JA ANNA HETKI AIKAA ITSELLESI

22.06.2017

MAAILMAN PARHAITA HERKKUJA KESÄLLÄ

23.05.2017

Kesäliikunnan riemua

25.12.2016

Personal trainerin avustuksella kohti elämänmuutosta