Blogi

IHANA LUMI, TALVI JA KUNNON PAKKASKELIT

girl-2886598_640.jpg

 

Talven ensimmäinen aamulenkki Urpolassa viime viikolla. Tästä se taas alkaa, kunnon pakkasaamuina nastat popoihin ja menoksi. Kävelen tosi rauhassa, nauttien lumesta, huurteisista puista, seuraan luontoa ja nautin. Vaihtelen aamulenkkejä, Urpolan ja Emolan lenkki ovat suosikkiani, puutalojen idylli, kyntteliköt ikkunoissa ja se hiljaisuus.

Talvella kannattaisi ehdottomasti ulkoilla seuraavista syistä:

* Poltat kylmällä ilmalla enemmän kaloreita, kun keho tekee enemmän töitä lämmön ylläpitämiseksi. Itse rakasta aamulenkkeilyä sitä enemmän mitä kylmempi on. Entinen naapurinrouva piti meikäläistä ihan hulluna, kun lähdin -25 asteessa tunnin kävelylenkille kohti työpaikkaa.

* Kylmällä ilmalla tehty liikunta vahvistaa myös sydäntäsi. Sydän joutuu työskentelemään kovemmin veren jakamiseksi ympäri kehoa. On aika kiva tunne, kun kävelee kylmässä ja tulee kuitenkin hiki.

* Muista juoda vettä ennen liikuntaa. Hiki haihtuu nopeammin viileässä ja kuivassa ilmassa. Veden juonti auttaa ylläpitämään suoritustasi ja suojaa kehoa loukkaantumiselta.

* Harjoittelu tekee mestarin, vaikka alussa kylmä tuntuisikin pahalta, karaistut. Kehosi tottuu kylmään ja yllätykseksesi saatat jopa ruveta nauttimaan kylmästä. Itse jaksan reippaana koko päivän pirteän pakkaskelilenkin jälkeen, jopa toimistohommat sujuvat, vaikkei olekaan suosikkitöitäni.

* Saat roiman annoksen D-vitamiinia, varsinkin jos liikut valoisaan aikaan.

* Se, että liikkuu kylmässä ulkoilmassa, parantaa myös mielialaa. Ilmassa oleva kosteuden vähyys ja viileys stimuloivat mielialaa, kun keho tekee enemmän töitä pysyäkseen lämpimänä ja kehon tuottamien endorfiinien määrä kasvaa.

Eikä talviliikunnan tarvitse olla aina tiukkapipoista, päästä sisäinen lapsesi irti. Laske peppumäkeä tai pulkalla, liiku potkukelkalla, tee lumitöitä ja hassuttele välillä lumipalloja tehden, rakenna lumilyhty, -linna tai tee lumiukko. 

30.11.2017
Tämän blogin takana on Pirjo Pekonen, reilu viiskymppinen personal- ja seniortrainer sekä IISEE-ohjaaja. Tästä blogista löydät terveysvinkkejä, jotka ilmestyvät kuukauden alusta. Voit lukea mitä meillä täällä Sport Forumissa on tapahtunut, ajatuksia ja fiiliksiä liikuntakeskusyrittäjän arjesta. Annan palan sydäntäni ja sieluani, maybe ja tietty jaan ruokavinkkejä, kuviakin on tulossa! Tervetuloa blogini pariin.
30.11.2017

IHANA LUMI, TALVI JA KUNNON PAKKASKELIT

01.11.2017

AAKKOSELLINEN HYVINVOINTI

24.08.2017

SISÄPYÖRÄILYLLÄ AEROBINEN KUNTO NOUSUUN

25.12.2016

Personal trainerin avustuksella kohti elämänmuutosta