Blogi

MAAILMAN PARHAITA HERKKUJA KESÄLLÄ

strawberries-1463444_640.jpg

 

Ihanaa, nyt niitä saa ja mikä parasta niitä voi huoletta syödä vaikka kuinka paljon. Ne tekevät mannaa verenpaineelle, verensokerille ja painonhallinnalle. Niitä saa ihan ilmaiseksi metsästä tai omasta puutarhasta, torilta ja kaupastakin niitä saa, jos ei tykkää poimia marjoja ja on valmis maksamaan niistä.

Marjat sisältävät arvokkaita vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja. Ne täyttävät runsailla kuiduillaan ja estävät monia sairauksia mm. sydänsairauksia, tyypin 2 diabetesta, ylipainoa ja muistiongelmia. Marjat ovat myös terveellisempiä kuin monet hedelmät ja vihannekset. Jos et tykkää syödä kasviksia, nauti ihmeessä näitä luonnon terveyspommeja. Syö mielellään marjat kypsentämättä, syö vaihtelevasti marjoja (välillä sinisiä ja välillä punaisia marjoja) ja pari desiä päivässä riittää terveyttä hellien.

Sinisistä marjoista meillä syödään eniten mustikkaa ja mustaherukkaa, mutta kokeile rohkeasti kaarnikkaa eli variksenmarjaa, marja-aronia tai juolukkaa. Punaiset marjat kaikki ovat meille tuttuja, niihin kuuluvat vadelma, puolukka, punaherukka, karviainen ja mansikka. Suurimman hyödyn painonpudotukseen saa mansikoista ja puolukoista. Vastustuskykyä edistävät parhaiten kaikki siniset marjat.

Vaikka pensasmustikat ovatkin herkullisia, kotimaiset mustikat ovat kolme kertaa terveellisempiä.Mustikoiden suuri antioksidanttimäärä parantaa tutkitusti tyypin 2 diabetesta, korkeaa verenpainetta ja pimeänäköä. Mustaherukka on varsinainen superfood sisältämänsä runsaan C-vitamiinin ansiosta. Sen on todettu auttavan ehkäisemään rintasyöpää, Alzheimerin tautia ja sydän- ja verisuonitauteja.

Vadelma sisältää reilusti ellagiinihappoa, jonka on todettu alentavan verenpainetta, tulehduksia ja syöpää. Puolukka pitää verensokerin hallinnassa ja kolesteroliarvot hyvänä. Punaherukan sisältö panee kovasti vastaan hankalille bakteereille mm. E.coli, salmonella ja listeria. Grilliaterian yhteydessä kesähelteellä olisi hyvä nauttia punaherukkaa. Karviaiset ovat erittäin kuitupitoisia eli verensokeri pysyy tasaisena ja sitovat tehokkaasti rasvoja ja suoliston sappisuoloja. Ja viimeisenä, vaan ei vähäisempänä mansikka, joka ei sisällä oikeastaan lainkaan hiilihydraatteja ja joita voi popsia hyvin mielin isonkin määrän. Mansikat ylläpitävät elimistön nestetasapainoa ja vaikuttavat ehkäisevästi sydän- ja verisuonitauteihin.

Voi kuinka terveitä me oltaisiin, jos vaan syötäisiin monipuolisesti marjoja. Marjoja voi lisätä puuroon, jogurtin tai rahkan sekaan, leivän päälle, juomaveteen, aterian yhteyteen tai loihtia herkullisia jälkiruokia.

Aurinkoista heinäkuuta herkullisten marjojen kera!

 

22.06.2017
Tämän blogin takana on Pirjo Pekonen, reilu viiskymppinen personal- ja seniortrainer sekä IISEE-ohjaaja. Tästä blogista löydät terveysvinkkejä, jotka ilmestyvät kuukauden alusta. Voit lukea mitä meillä täällä Sport Forumissa on tapahtunut, ajatuksia ja fiiliksiä liikuntakeskusyrittäjän arjesta. Annan palan sydäntäni ja sieluani, maybe ja tietty jaan ruokavinkkejä, kuviakin on tulossa! Tervetuloa blogini pariin.
22.06.2017

MAAILMAN PARHAITA HERKKUJA KESÄLLÄ

21.06.2017

Aurinkoa mieleen ja happea kehoon juhannuksen kunniaksi

23.05.2017

Kesäliikunnan riemua

25.12.2016

Personal trainerin avustuksella kohti elämänmuutosta