Blogi

Musiikin vaikutus treenaamiseen

people-2592247_640.jpg

Oletko koskaan miettinyt musiikin merkitystä omaan hyvinvointiisi?

Oletko huomannut, että eri fiiliksillä tulee kuunneltua erilaista musaa.

Onko musiikin tyylillä merkitystä? Se selviää kohta J.

 

Asiaa on tutkinut Daniel J. Levitin McGill Universitystä. Hän on yksi maailman

johtavista musiikin ja hyvinvoinnin tutkijoista, kuin myös muusikko ja maailmantähtien

konsultti. Mitä tähän asti on sitten selvinnyt?

 

Kun kuuntelet omaan lempiartistiasi musa todellakin ujuttautuu kaikkiin kropan sopukoihin

ja vahvistaa kehosi sisäisesti. Musiikin on todettu torjuvan sairauksia, stressiä ja palautuminen

on nopeampaa rasituksesta. Liikkuvana ihmisenä tiedät varmastikin, mikä merkitys musalla

on fiilikseen esim. kuntosalilla treenaillessa tai kuinka joku huippubiisi saa sinut polkemaan

spinningtunnin loppuu, vaikka olisit rättiväsynyt.

 

Milloin ja millaista musiikkia kannattaisi kuunnella:

1. Kun harjoittelet kovaa - tempo ratkaisee, nopeampi tempo saa sinut rutistamaan itsestäsi

vielä enemmän.

2. Rauhallinen ja hidastempoinen musa auttaa palautumisessa.

3. Kun kaipaat piristystä – mieliala kohenee, jos kuuntelet musiikkia nimenomaan piristääksesi

itseäsi, musiikkilajilla tai tempolla ei ole merkitystä.

4. Rauhallisen musiikin on todettu hoikentavan - himmeä valo ja oikea musiikki vaikuttavat

syöntitahtiisi.

5. Kun haluat nukahtaa – laita taustalle soimaan klassista musaa.

 

Tutkijat jatkavat hommaansa. Jatka sinäkin kokeilujasi treenailun ja musiikin saralla.  Mieti mikä on oma sparrausbiisisi, mikä kappale saa sinut menemään yli mukavuusalueen, mikä musa rauhoittaa sinua ja kuka artisti on best.

07.08.2019
Tämän blogin kirjoittaja on Pirjo Pekonen, yksi tämän talon ryhmäliikuntaohjaajista. Täältä voit lukea aina kuukauden alusta terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä vinkkejä. Tervetuloa talon blogin pariin.
07.08.2019

Musiikin vaikutus treenaamiseen

24.08.2017

SISÄPYÖRÄILYLLÄ AEROBINEN KUNTO NOUSUUN

25.12.2016

Personal trainerin avustuksella kohti elämänmuutosta