Blogi

Miten syödä järkevästi ravintolassa?

buffet-315691_640.jpg

 

Tässä muutama vinkki sinulle, joka syöt päivittäin tai usein työlounaasi ravintolassa.

Tarjoilija on sinua varten ravintolassa, hän on se keneltä voit kysyä ruoasta vaikka mitä ja esittää toiveesi oman annokseksi suhteen. Et ole lainkaan hankala asiakas, jos haluat itsellesi terveellisen ja ravitsevan makunautinnon. Sitä paitsi tarjoilija voi olla hyvinkin otettu, jos annat hänen esitellä sinulle keveimmän tai suosituimman annoksen.

Voit myös esittää toiveita miten haluat ruokasi valmistettavan. Voit rohkeasti toivoa, että pihvisi grillataan eikä paisteta. Itse pyydän aina Ravintola Fernandossa pihvin, kanan tai kalan seuraksi lämpimiä kasviksia. Annos on monivärinen ja –puolinen, terveellisempi vaihtoehto kuin ranskalaiset tai riisiannos.

Voit myös pyytää normaalia enemmän kasviksia lautasellesi. Yleensä tämä onnistuu ilman tarjoilijan kommentteja, mutta jossain paikassa voit joutua maksamaan ylimääräisistä herkuista.

Yksi vaihtoehto on syödä kaksi alkuruokaa ja jättää iso annos pääruokaa pois. Miksi pitäisi olla alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka? Sinähän itse päätät mitä suuhusi laitat ja mitä makuelämyksiä haluat kokea.

Aina kannattaa aloittaa salaattipöydästä. Ota runsaasti alkusalaattia, monia kasviksia ja värejä lautasellesi. Tee salaattiannoksestasi kaunis ja syötävän näköinen. Käytä maltillisesti salaattikastiketta. Suosi öljypohjaisia kastikkeita ja vältä kermaisia.

Vältä kermaisia, paneroituja, rapeakuorisia ja täytettyjä ruokia. Näin vältät epäterveellisen rasvan.

Voit nauttia keittolounaan kanssa leipäannoksen, mutta tarvitsetko leipää jos esim. tankkaa muutenkin hiilihydraatteja.

Ja työlounaalla ei välttämättä tarvitse eikä ole järkeväänkään nauttia alkoholia. Alkoholi sisältää paljon kaloreita ja tuppaa kertymään keskivartalon paikkeille.

Nautinnollisia, herkullisia, terveellisiä ja kevyitä lounashetkiä Sinulle.

 

                       

27.02.2019
Tämän blogin kirjoittaja on Pirjo Pekonen, yksi tämän talon ryhmäliikuntaohjaajista. Täältä voit lukea aina kuukauden alusta terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä vinkkejä. Tervetuloa talon blogin pariin.
27.02.2019

Miten syödä järkevästi ravintolassa?

30.01.2019

LIIKUNTA UPEASSA TALVISÄÄSSÄ

31.12.2018

Uuden vuoden Satu

24.08.2017

SISÄPYÖRÄILYLLÄ AEROBINEN KUNTO NOUSUUN

25.12.2016

Personal trainerin avustuksella kohti elämänmuutosta