Blogi

AUTS! SATTUU

eye-2274884_640.jpg

 

Kärsitkö akuutista, subkroonisesta tai kroonisesta kivusta? Akuuttikipu toimii varoituksena keholle 2-6 viikkoa, on ohimenevää ja liittyy kudos- ja hermovaurioihin. Subkrooninen kipu jatkuu 6 viikosta peräti kahteen kuukauteen. Ja krooninen kipu onkin jo pidempi vaiva eli saattaa kestää peräti 3 kuukautta.

Jos haluat helpotusta, ota mukaan liikunta ja ohjaa ajatukset muualle. Helpota stressiä kaikin keinoin ja sopeudu tilanteeseen. Älä suhtaudu kipuun kielteisesti, se mikä ei tapa, vahvistaa.

Kipu koetaan aivoissa ja sen voimakkuutta säätelee elimistön kivunhallinta-järjestelmä. Omat tunteesi vaikuttavat siihen, millaisena koet kivun. Jotkut ihmiset kokevat jopa ns. aavesärkyä. Urheilijoille kipu voi olla tuttua, mutta tavoite on tärkeämpi kuin kipu ja tunnetta siedetään ponnistuksen ajan ja kipuun reagoikaan vasta urheilusuorituksen jälkeen.

Mitä varten ylipainoisilla on kivuliaampaa? Ylimääräinen rasva kehossa aiheuttaa kivuliaita tulehduksia, ylipaino rasittaa selkää ja ylipaino on yhdistetty korkeampaan riskiin sairastua masennusta.

Seuraavassa hieman faktaa: 40 % suomalaisten lääkärissä käynneistä liittyy särkyihin, 75 % reilu kolmikymppisistä on kärsinyt ainakin kerran selkäkivuista,  33 %  kipusairauksista invalidisoi jollakin tavalla, 50 % aikuisista on ollut enemmän kuin viisi selkäkipujaksoa jne.

Voit vähentää kipua rentoutusharjoituksilla, kylmällä jääpussilla tai rentouttaa lihaksia lämmöllä, voit käydä akupunktiossa, ottamalla parasetamoli- tai tulehduskipulääkkeen ja viimeisenä vaihtoehtona on lääkärin määräämä leikkaus, jos mikään muu ei auta.

Tutkimusten mukaan liikunta on erittäin tärkeätä kroonisista kivuista kärsiville. Liikunnan avulla voidaan lievittää esim. selkäkipua, nivelrikkoa ja reumaa. Liikunnan hyöty perustuu siihen, että se vahvistaa verenkiertoa ja aineen vaihduntaa ja ylläpitää kehon venyvyyttä. Liikunta tuottaa myös mielihyvää ja saa ajatukset pois kivusta. Liikunta auttaa painonhallinnassa, nivelet ja selkä kiittää. Etsi itsellesi sopiva laji vaikkapa kokeilujen kautta ja nauti kivuttomasta elämästä, ainakin hetkittäin. Ja siirry löytämään jokaisesta seikasta hyvä puoli, kipukin kasvattaa sinua ihmisenä.

01.11.2018
Tämän blogin kirjoittaja on Pirjo Pekonen, yksi tämän talon ryhmäliikuntaohjaajista. Täältä voit lukea aina kuukauden alusta terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä vinkkejä. Tervetuloa talon blogin pariin.
01.11.2018

AUTS! SATTUU

24.08.2017

SISÄPYÖRÄILYLLÄ AEROBINEN KUNTO NOUSUUN

25.12.2016

Personal trainerin avustuksella kohti elämänmuutosta